Regulamin
REGULAMIN ORGANIZACJI I FUNKCJONOWANIA ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH
§ 1
Organizacja
- Podstawowa jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział.
- Liczba dzieci w jednym oddziale nie może przekraczać 25 wychowanków.
- Opieka nad dziećmi w oddziale przedszkolnym trwa w czasie ustalonym przez organ prowadzący nie dłuższym niż 10 godzin.
- Godzina zajęć dydaktycznych w oddziałach przedszkolnych trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć dydaktyczno -wychowawczych jest dostosowany do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.
- Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez wychowawcę.
- Sposób dokumentowania zajęć określają odrębne przepisy.
- Przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe.
- Czas trwania zajęć dodatkowych wynosi 30 minut.
- Przedszkole realizuje program wychowania przedszkolnego zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane przez rodziców lub prawnych opiekunów.
- Rodzice lub prawni opiekunowie zgłaszają wychowawcom osoby trzecie uprawnione do odbioru dziecka z przedszkola.
- Tożsamość osób trzecich odbierających dzieci weryfikowana jest na podstawie dowodu tożsamości.
- Dzieci mogą być również odbierane przez inne osoby, zapewniające bezpieczeństwo dziecku, upoważnione pisemnie przez rodziców lub prawnych opiekunów w w/w upoważnieniu podpis rodzica lub prawnego opiekuna dziecka musi być zgodny ze wzorem podpisu złożonym u wychowawcy.
- Dzieci nie wydaje się osobom będącym pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających w takich przypadkach przedszkole prosi o interwencję służby porządkowe.
- Dzieci należy odebrać do wyznaczonej przez placówkę godziny. W przypadku nie odebrania dziecka przedszkole prosi o interwencje służby porządkowe.
§ 2
Rekrutacja
- Wiek dziecka uprawnionego do zajęć w przedszkolu określa „Ustawa o systemie oświaty”
- Dokładne zasady rekrutacji określa regulamin rekrutacji.
§ 3
Cele i zadania przedszkola
Celem przedszkola jest objęcie opieki nad dziećmi a w szczególności:
- zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki nad dziećmi w czasie pobytu dziecka w przedszkolu
- stymulowanie rozwoju wychowanków
- kształtowanie i rozwijanie aktywności dzieci wobec siebie i świata
- przestrzeganie obowiązujących przepisów BHP i ppoż.
- współpraca z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
- przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole
- udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 4
Sposób realizacji zadań przedszkola
Przedszkole realizuje zadania w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
- poznanie i zrozumienie świata i siebie
- nabywanie umiejętności poprzez działanie
- odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie przedszkolnej
- budowanie systemu wartości
Działania wychowawcze i edukacyjne nauczycieli koncentrują się w szczególności na:
- wspomaganiu i ukierunkowaniu rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwoju w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym i przyrodniczym;
- organizowaniu różnorodnych sytuacji wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych;
- wspieraniu rozwoju duchowego, moralnego, kulturalnego opartego na uniwersalnych wartościach ogólnoludzkich;
- kształtowaniu wrażliwości na potrzeby innych, wychodzenie naprzeciw nim w poczuciu odpowiedzialności za drugiego człowieka;
- kierowaniu procesem wychowawczo- dydaktycznym w sposób podmiotowy i partnerski uwzględniający propozycję dzieci i rodziców;
- wnikliwej obserwacji zachowań i postępów dzieci, diagnozowaniu poziomu rozwoju dzieci rozwijających się wolniej lub nieharmonijnie (kierowanie za zgodą rodziców na badania specjalistyczne);
- zaspakajaniu potrzeb dzieci wyróżniających się uzdolnieniami;
- współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, w miarę potrzeby wczesnej interwencji specjalistów;
- informowaniu na bieżąco o postępach i problemach dzieci;
- wspomaganiu rozwoju umysłowego w zakresie kształtowania kultury językowej, przygotowania do nauki czytania i pisania oraz edukacji matematycznej;
- realizowaniu dążeń do wyrażania się w twórczości plastycznej, muzycznej i ruchowej;
- zachęcaniu i wdrażaniu do poznawania świata;
- kształtowaniu umiejętności rozważnego zachowania się w codziennych sytuacjach.
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego i program wychowania przedszkolnego wybrany z zestawu programów zatwierdzonych przez MEN.
§ 5
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza placówką
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby
i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych,
potrzeb środowiska z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu
- w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem placówki;
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa- pod względem fizycznym jak i psychicznym;
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące zasady BHP i ppoż;
- współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno- pedagogiczna zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki do zabawy, nauki i wypoczynku a w szczególności:
- sale przedszkolne posiadają właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową;
- sprzęty posiadają atesty i certyfikaty;
- placówka posiada sprzed i urządzenia ochrony przeciwpożarowej;
- w przedszkolu znajdują się apteczki wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy.
- Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący
obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich prawnym
opiekunom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba
prowadząca te zajęcia.
- W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
- W grupach pomocą w sprawowaniu opieki nad dziećmi nauczycielowi pomaga woźna oddziałowa.
- Pracownicy oddziału przedszkolnego zobowiązani są do udziału
w szkoleniach z zakresu BHP i ppoż oraz udzielaniu pierwszej pomocy.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom na drogach publicznych
prowadzi się systematyczną prace dotycząca znajomości przepisów ruchu
drogowego. Przedszkole stosuje różne formy pracy kształtujące
umiejętności poruszania się po drogach i współpracuje
z instytucjami zajmującymi się zagadnieniami ruchu drogowego.
- przedszkole może organizować wycieczki autokarowe i inne wyjazdy z
uwzględnieniem obowiązujących przepisów w tym zakresie. Program
wycieczki winien być dostosowany do wieku, potrzeb i zainteresowań
dzieci.
§ 6
Prawa i obowiązki wychowanka
- Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw dziecka, Przepisów Oświatowych, Statutu Przedszkola w szczególności ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo, wychowawczego i dydaktycznego;
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej;
- poszanowania jego godności osobistej;
- poszanowania jego własności.
- Wychowanek ma obowiązek:
- szanować prawo do zabawy innych kolegów;
- po skończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy;
- zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabaw;
- dbać o bezpieczeństwo swoje i innych;
- nie przeszkadzać odpoczywającym dzieciom;
- wykonywać polecenia wychowawcy;
- nie oddalać się od grupy.